چکیده
وقتی کلمه “لکنت” را می شنوید به چه چیزی فکر می کنید؟ بسیاری از مردم فکر می کنند که لکنت زمانی رخ می دهد که فردی یک  صدا را تکرار می کند. با این حال، لکنت افراد، انواع مختلفی دارد و هر فردی که لکنت می کند، شیوه صحبت کردن متفاوت و منحصر به فردی دارد. این اختلال مانند کوه یخ است زیرا قسمت کوچکی از آن قابل مشاهده است  ولی بخش بزرگی از آن نامرئی است.
افراد دارای لکنت در مورد لکنتشان دیدگاه هایی دارند که ما نمی توانیم از آن ها با خبر بشویم . از آنجایی که اکثراین افراد، فقط گاهی اوقات لکنت می کنند ، باید تصمیم بگیرند که چگونه باید دیگران را از این امر مطلع کنند. ما در مورد این که چگونه این امر می‌تواند بر کودکان و بزرگسالان تأثیر بگذارد و این که برای حمایت از افرادی که لکنت دارند، چه کاری می‌توانید انجام دهید، بحث خواهیم کرد.
 
اکثر مردم فکر می کنند که صحبت کردن کار آسانی است ولی ما به ساختار پیچیده ای که منجر به تولید گفتار می شود ،توجه نمی کنیم . اگر گفتن نامتان برایتان سخت باشد طبعا زندگی متفاوتی را خواهید داشت . گاهی اوفات صحبت کردن برای افراد دارای لکنت ، سخت و دشوار است . در این مقاله ما در مورد لکنت و مسائل پیرامون آن بحث خواهیم کرد .
لکنت یک اختلال ارتباطی است که بر گفتار فرد تاثیر می گذارد و توانایی پیوند آسان کلمات و صداها را مختل می کند . البته لازم به ذکر است که هیچ کس نمی توانند یک گفتار صد در صد روان و سالم داشته باشد . همه ی ما در طول زندگیمان با ناهمواری و در اصطلاح عام تپق روبه رو شده ایم. همه ی سخنرانان در طول سخنرانی هایشان اندکی وقفه و ناروانی را تجربه می کنند و به صورت کاملا غیر ارادی از عباراتی مثل «آم» استفاده می کنند .
خیلی از مردم این ناروانی ها را تجربه می کنند و ما نمی توانیم نام این را لکنت بگذاریم ولی افراد دارای لکنت به شیوه ی متفاوتی با ناروانی روبه رو می شوند . ناروانی هایی که فقط مختص افراد دارای لکنت هست ،عبارتند از تکرار ، کشیده گویی و قفل . برای مثال این افراد گاهی صداها را تکرار می کنند یا وسط کلمه گیر می کنند و گاهی هم ممکن است در تولید یک آوا دچار مشکل شوند .

اگر تجربه لیز خوردن روی یخ را داشته باشید، احتمالا بهتر منظور ما را متوجه می شود . زمانی که شروع به لیز خوردن می کنید ، عضلاتتان منقبض می شود و خودتان را برای سقوط آماده می کنید . حالا افراد دارای لکنت هم به محض این که تسلط خود بر گفتارشان را از دست می دهند ، همین واکنش را نشان می دهند . ماهیچه های صورت گردن و سایر نقاط بدن آن ها منقبض می شود و این  یکی از رفتارهای مرتبط با لکنت است . رفتارهای مرتبط با لکنت در واقع همان کارهایی است که افراد دارای لکنت در هنگام از دست رفتن تسلطشان ، آن را تجربه می کنند . برای مثال در این زمان ها حرکاتی نظیر پلک زدن ، دور و اطراف را تماشا کردن و حرکات سر نمونه هایی از این رفتارهای مرتبط با لکنت هستند .
لکنت فراتر از رفتارها و گفتارهایی است که می بینیم و می شنویم. در لکنت افکارو احساسات افراد هم دخیل هستند . برخی اقراد از ترس قضاوت های دیگران ، از صحبت کردن واهمه دارند ولی با این حال افراد دیگری هم وجود دارند که از لکنتشان ناراحت نمی شوند و با این مدل گفتاری کنار آمده اند . در واقع وقتی ما در مورد لکنت صحبت می کنیم ، باید به افکار و احساسات افراد هم توجه کنیم زیرا همین مسائل هم می توانند بر ارتباطات روزمره ی فرد دارای لکنت تاثیرگزار باشند . مثلاً برخی افراد دارای لکنت ، با این که در کلاس دست خود را بالا ببرند یا با دوستان خود تلفنی تماس بگیرند ، مشکلی ندارند .
ما در این مطالب فوق در این مورد صحبت کردیم ولی علت لکنت چیست ؟ لکنت در نتیجه ی تفاوت های نورولوژیک رخ می دهد و عوامل بسیاری وجود دارد که بر لکنت یا عدم لکنت فرد تاثیر می گذارد . یکی از عوامل مهمی که می تواند بر لکنت تاثیر گذار باشد ، مسئله ی ژنتیک است . تحقیقات نشان می دهد که تنها یک ژن با آن مرتبط نیست بلکه در این خصوص ژن های بسیاری وجود دارد . حدود 60 درصد لکنت ها به خاطر مسائل خانوادگی و ژنتیکی روی می دهند . 3 میلیون نفر در آمریکا با این اختلال روبه رو هستند و نکته ی مهمی هم که وجود دارد این است که پسران سه برابر بیشتر از دختران در معرض لکنت هستند و اکثر مردم در سنین پیش از مدرسه ، صورت هایی از آن را تجربه می کنند .


لکنت از چه جهاتی نامرئی است؟
دو دلیل مهم وجود دارد که براساس آن می توانیم لکنت را یک وضعیت نامرئی در نظر بگیریم . اول این که این اختلال متغیر است در طول زمان تغییر می کند .

به عنوان مثال، آب و هوا در ایالت میشیگان در طول پاییز متغیر است، چون معمولا در میشیگان صبح ها هوا خنک و ظهر ها گرم است . لکنت هم متغیر است، زیرا اکثر افرادی که لکنت دارند، فقط گاهی اوقات لکنت دارند و بقیه زمان‌ها گفتار آن ها روان به نظر می‌رسد. این تنوع برای این افراد بسیار چالش برانگیز است زیرا گفتار آن ها در طول روز دستخوش تغییراتی می گردد .
دومین دلیل ما این است که لکنت امری پنهان است یعنی در مورد لکنت چیزهای زیادی وجود دارد که می توان آن را از دیگران پنهان کرد برای مثال غم و اندوه ناشی از بروز لکنت را می توان پنهان کرد . ممکن است ما از درون غمگین باشیم ولی سعی کنیم این را پنهان کنیم . حتی گاهی اوقات می توان لکنت را هم پنهان کرد برای مثال گاهی اوقات افراد دارای لکنت حدس می زنند که چه زمانی لکنت می کنند پس در نتیجه کلمه ی مدنظرشان را تغییر می دهند تا بدین وسیله لکنتشان را پنهان کنند . برای مثال اگر شخصی حس کند که روی کلمه ی پاپی لکنت می کند ، ممکن است به جای آن از سگ استفاده کند . اما این امر باعث پیامد های منفی بسیاری می شود .

شکل 2 – گاهی اوقات این افراد ممکن است چیزی را سفارش دهند که نمی خواهند بخورند زیرا گفتن آن راحت تر است.
این امر که صبور باشید و زمان لازم را به آن ها بدهید تا آنچه را که می خواهند بگویند ، بسیار اهمیت دارد .
منبع :https://kids.frontiersin.org/articles/10.3389/frym.2019.00153

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *