در این مطلب به بررسی عوامل اختلالات زبانی و سندرم های موثر بر گفتار و علامت های هشداردهنده  برای رجوع به گفتاردرمانگر صحبت می کنیم.

یکی از عواملی که باعث اختلافات زبانی می شوند، سندرم ها هستند که علل شناخته شده یا ناشناخته ای دارند(سندرم یعنی ناهنجاری های متعددی در فرد وجود دارد که این ها همگی علتی واحد دارند.) ما چهارنوع سندرم مادرزادی داریم که این ها ریشه های بیولوژیک دارند.

سندرم دان یا تریزومی 21 که این باعث ایجاد اختلال زبانی می شود.
سندرم فریاد گربه
سندرم ایکس شکننده
سندرم های مرتبط با کروموزوم های جنسی (سندرم ترنر و سندرم کلاین فلتر)

هر کدام از این سندرم ها اگر توسط متخصص ژنتیک تشخیص داده شوند، به احتمال خیلی زیاد، این افراد به خدمات گفتاردرمانی احتیاج پیدا می کنند.

غیر از این ها سندرم های مادرزادی دیگری هم وجود دارد مثل سندرم ولوکاردیوفاسیال، نوروفیبروماتوزیس، سندرم پرادر ویلی، سندرم ویلیامز و سندرم های متابولیک داریم مثل پی کایو و فنیل کتونوریا که اگر فرد رژیم غذایی مخصوصش در دوره کودکی را رعایت نکند، می تواند به MR منجر شود و در این صورت است که به گفتاردرمانگر نیاز پیدا می کنیم. اختلال تیروئید، هایپو تیروئیدیسم و یا سندرم پندرد هم در این دسته اند.

سندرم های اکتسابی بعد از تولد هم وجود دارند که این ها بعد از تولد به وجود می آید مثل زجر تنفسی که که این در آینده به دلیل وزن کم نوزاد در هنگام تولد و تولد نارسی که رخ داده ، ممکن است که در آینده نیاز به خدمات گفتاردرمانی پیدا شود. زیرا به دلیل احتمال MR ، عقب افتادگی و فلج مغزی که به دنبال آنوکسی ها به وجود می آید. عفونت ها و سم ها بعد از تولد باعث بروز مشکلات و اختلالات می شوند مثل منژیت که باعث ناشنوایی، عقب ماندگی ذهنی و اختلالات زبانی می شود و بحث سرخچه است.

ضربه به سر و TBI نیازمند خدمات گفتاردرمانی است. اختلالات تنفسی هم می تواند این گونه باشد .

یک سری اختلالات زبانی است که منشا شناخته شده ای ندارد مثل اختلال ویژه رشد که زبان یعنی فرد هیچ مشکل شنوایی و ناهنجاری و مشکل هوش ندارد ولی در برخی از موارد زبانی دچار مشکل می شود. بحث ناتوانی های یادگیری و اتیسم هم منشا شناخته شده ای ندارند.

اختلالات مربوط به عوامل محیطی دو دسته هستند که باعث ایجاد اختلال در گفتار می شوند:

سو مصرف مواد مادر: می تواند اختلال سومصرف به مخدرها یا الکل باشد.
بدرفتاری : این امر اصلا نباید نادیده گرفته شود، بدرفتاری 4 نوع دارد :
سواستفاده جسمی : کتک زدن، سوزاندن، تکان دادن
سو استفاده جنسی
سواستفاده عاطفی : تحقیر زیاد، طرد کلامی آشکار، غفلت مثل ترک کردن، سرپرستی ناکافی یا کوتاهی در تهیه غذا و پوشاک خانه .

بدرفتاری باعث مشکلاتی درزبان می شود و این بچه ها معمولا دایره واژگان پایینی دارند و از آی  کیو کلامی کمتری نسبت به آی کیو غیرکلامیشان برخوردارند، جملات کوتاه تری به کار می برند و معمولا دچار مشکلات روان پزشکی مثل افسردگی یا روان شناختی می شوند و عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند و فرصت های کمتری برای ارتباط برقرار کردن با محیط پیدا می کنند یعنی محیط مناسب برای رشد زبانی کودک مهیا نیست و اگر هم بدرفتاری ها در قالب کتک زدن باشد، ممکن است جراجت و ضربه به سر ایجاد کند که خود این عامل فیزیکی برای اختلال زبان است یا بحث سو تغذیه که در رشد این بچه ها تاثیر می گذارد

ما در اختلالات روان پزشکی هم ممکن است با اختلالات ارتباط، گفتار و زبان روبه رو شویم که یک تیم روان پزشک، روان شناس و گفتاردرمان و در برخی از موارد کاردرمان با هم باید درمان را به عهده بگیرند؛ مثل اختلالات سلوک و مقابله ای، اختلالات نقص توجه و بیش فعالی یا ADHD ، اختلالات اضطرابی و عاطفی و موتیسم انتخابی که این ها هم نیازمند دریافت خدمات گفتاردرمانی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *